Lehmon Nuorisoseuran talon "Seurapihan" historiaa

Lehmon Nuorisoseura on perustettu vuonna 1904. Ensimmäisinä vuosina seuran  tapahtumat, kokoontumiset ja iltamat järjestettiin seuran jäsenten kodeissa. Talosta taloon kulkeminen aiheutti penkkien ja muun tarpeiston jatkuvaa siirtämistä. Tämä vaivannäkö synnytti tarpeen rakentaa seuralle oma kokoontumispaikka - seurantalo.

Huhtikuussa 1910 pidetyssä kokouksessa päätettiin järjestää arpajaiset rakennusrahaston kartuttamiseksi. Arpoja tilattiin 5000 kappaletta, lupa arpajaisiin haettiin kuvernööriltä. Arpajaiset onnistuivat hyvin, olihan päävoittona lehmä.

Talolle vuokrattiin tontti 1912 Kontiolahden kunnalta 50 vuodeksi. Tontti ostettiin kuitenkin seuran omaksi 1932 yhden markan kauppahintaan. Rakennus annettiin urakalla rakennettavaksi ja rakentajaksi tuli rakennusmestari Juho Sorsa eli "Lammin Jussi".

Rakennustarpeita saatiin lahjoituksina ja osa ostettiin. Aluksi arvioitiin rakentamisen maksavan 1000 smk. Lopuksi todettiin rahaa kuluneen 4000 smk. Osa rahoista oli onnistuttu keräämään arpajaisilla ja osa jouduttiin lainaamaan.

Talon tupaantulijaiset pidettiin elokuun 8. p:nä 1913.

Aluksi taloon rakennettiin juhlasali ja keittiö. Tällöin talo olikin L-kirjaimen muotoinen siten, että salin kupeeseen etelänpuolen itäpäähän liitettiin keittiö. Alkuperäisen näyttämön lattian juoksujen "töpöt" näkyvät vieläkin pohjoisessa seinässä. Taloa laajennettiin 1928, jolloin Emil Vartiainen 7500 smk:n urakkahinnalla rakensi L-kirjaimen toiseen päähän keittiötä vastaavan osan. Keittiön ja uuden osan väli yhdistettiin näyttelijöiden puvustoksi, joka nykyisin on eteis- ja WC-tiloina. Talon pärekattoa paikattiin ja alapohjan multiaispenkkaa korjattiin useasti.

Seuraava isompi peruskorjaus tapahtui 1938. Tuolloin ravintolatilan lattiat ja seinät laitettiin lämmönpitäviksi, seinät maalattiin liimamaalilla ja sisäänkäynnin paikka muutettiin nykyiselle paikalleen.

1958 sisätiloja kunnostettiin. Lattiat uusittiin ja seinien alaosaan tulivat puolipaneelit.

1960 taloon rakennettiin peltikatto.

Vuosina 1982 -84 taloon rakennettiin sähkölämmitys ja ikkunat uusittiin. Sisätilat, seinät ja ovet uusittiin ja rakennus maalattiin myös ulkoa.

1980-luvun peruskorjaus oli ensimmäinen, joka suoritettiin yhteiskunnan tuella.

Vuosina 2002 -2014 taloa on kunnostettu viimeisimmän kerran. Talosta teetettiin arkkitehdin piirtämät piirustukset, peruskorjaussuunnitelma teetettiin Wärtsilän teknisen oppilaitoksen rakennusinsinöörikoulutuksen päättötyönä.

Kunnollisten piirustusten ja hyvän peruskorjaussuunnitelman avulla talo purettiin, vanhat eristykset poistettiin siten, että jäljelle jäivät välipohja, seinät ja ulkokatto. Uudelleen rakentaminen on tapahtunut vaiheittain talon nykykuntoon reilun kymmenen vuoden aikana.

Talon kunnostamiseen on viime vaiheessa saatu yhteiskunnan tukea 117.000 euroa.

Taloa on käytetty koko sen olemassaolon aikana yhteisten tapahtumien pitopaikkana ja siellä onkin järjestetty iltamia, tansseja, syntymäpäiviä, tanssittu häitä sekä katseltu elokuvia. Talolla on myös pidetty erilaisia kursseja yhden illan mittaisista kuukauden kestäviin tai koko kauden kerran viikossa kokoontuviin opintohetkiin.

Talo on toiminut 2010-luvulla välillä koulun musiikkiluokkana tai muussa opetuskäytössä ja yhden vuoden ajan Lehmon seurakuntatalona.

Nykyisin taloa vuokrataan juhlakäyttöön ja kurssitilaksi. Tervetuloa!